Ifølge Brewster Mc Cracken og hans team på Pecan Street Research Institute, som indsamlinger solcelleanlægs data fra huse i deres igangværende forskning, blev de overraskede over hvor mange solcelleanlæg der havde huller i deres energiproduktion. Der blev konstateret, at et sæt paneler havde været nede i måneder.
Resultaterne tvunget Pecan Street, en Austin, Texas-baserede organisation, der undersøger vand og energi brug adfærd, til at tage en dybere undersøgelse.
En ny undersøgelse fra Pecan Street har fundet, at fleste solcelleanlæg kun opleve mindre problemer og at solcelleanlæg er stort set fri for vedligeholdelse. Men de mindre problemer kan ofte hindre el produktion i dage, uger eller endda længere. I de fleste tilfælde, havde husejere ingen idé om der var et problem.
“Det er mindre problem. Men hvis de ikke opdager det, bliver det et problem, hvor du mister værdi på din solcelleanlæg selvom det kun ville koste en 50 kr. at løse problem, “sagde Mc Cracken, CEO i Pecan Street.
I undersøgelsen, hvor 54 af 255 hjem oplever mindre problemer, såsom sprunget AC sikringer og Jord fejl afbrydelser. Mange af problemerne, de kræves mindre end 100 kr. i dele og mindre end en time tid med en elektriker til at problemerne ville være løst, hvis en elektriker var nødvendig. Kun to boliger havde mere alvorlige problemer, inverter fejl i begge tilfælde.
I undersøgelsen fandt de, at husejere i de fleste tilfælde ikke havde nogen idé om at deres paneler havde funktionssvigt, selvom de havde realtidsdata fra deres solcelleanlæg. I mange tilfælde var de nede i uger til måneder, Kunne Pecan Street konstatere.
“Data er bare data,” siger Mc Cracken. “problemerne er meget svært at finde ud af “problemer ved bare at kigge på real-time data”. Mange af problemerne, især jord fejl, kan ligne udfald i produktion pga. vejrskift. For folk, der kun kigger på 30 dages udregninger, er det endnu sværere at gennemskue fejl.
Undersøgelsen viste også, at mens den gennemsnitlige solcelleanlægsejer, Han er mere en energi nørd end den gennemsnitlige person, end resten af os, ”med biler” sagde Mc Cracken. Og for resten af os, er kun at sige “Tjek bilens lys”.
Trods overgangen til real time data, opdeling, tjenesteydelser og hjælpeprogrammer, som giver påmindelser om for høje udlæsninger eller udfald, har solcelleejerne ofte ikke de samme overvågningsmuligheder på deres solcellepaneler. Da solcelleanlæg bliver mere og mere almindelig, så er datalogien og overvågning blevet endnu mere nødvendigt.
For at imødekomme markedets behov, lancerer Pecan Street, et varslingssystem “Pecan Street Sol” for solcelleanlæg. Tjenesten er gratis og tilgængeligt for solcelleejere, der har en eGauge kompatible overvågning system til rådighed med deres paneler. For dem uden en eGauge enhed, er et andet stykke hardware, de skulle bruge med en app.
EGauge tager data fra panelet kredsløb. Enheder, der er eGauge kompatibel har forskellige navne, herunder LightGauge (Lighthouse sol), Hot Purple Energy og Revolve Solar. En liste over eGauge installationspartnere kan findes på selskabets hjemmeside.
Manglende på denne liste af navne er de to største installatører i USA, SolarCity og Vivint. SolarCity for nylig lanceret MySolarCity app, men det kommer ikke med advarsler. For kunder med systemer, ikke der er eGauge-kompatibel, enhederne koster omkring 3000 kr. plus udgifter til installation, som vil variere. Pecan Street kan anbefale entreprenører og elektrikere, som kan installere enheder, eller en solcelleinstallatør.
For forsyningsselskaber, der søger for at komme ind på solcelleområdet for hustage, bør de tilbyde adgang til sådan en app, dette bør være et indlysende kunde service værktøj. Mens kunder har det men ikke bruger det, vil de være glad for at have det, hvis de har brug for det. sagde Mc Cracken “, men det betyder ikke, de ikke er værdifulde.”
Be the first to comment