Såkaldt Smart Home-teknologi skal gøre hjemmet intelligent og netværksforbinde alt fra vaskemaskiner til alarmer. Apparaterne er dog ikke smarte nok til at tale samme sprog.
Sådan lyder et af de mange scenarier, som elektronik- og hvidevarefabrikanter på sidste weekends forbrugerelektronikmesse IFA i Berlin stod i kø for at fremvise til interesserede forretningspartnere og journalister.
Scenarierne handler om det intelligente hjem, der indeholder alt fra køleskabe og ovne, der sender live video, til søvnsensorer, der kan slukke fjernsynet, når du falder i søvn, og tænde lyset, når du vågner.
Skal man tro store såvel som små virksomheder i branchen, bliver det det intelligente hjem, der vil optage forbrugerne, beskæftige branchen og hente penge hjem til virksomhederne i de kommende år.
Ifølge undersøgelser fra den europæiske elektronikkæde Euronics er det også i Smart Home-kategorien, at forbrugernes interesse ligger i dag. Kun én ud af fire ved, hvad Smart Home dækker over, men tre ud af fire er interesserede i at købe Smart Home-produkter, når de har fået funktionerne forklaret.
Dermed har Smart Home-kategorien for industrien et oplagt potentiale frem for kategorier som smartphones, laptops og tablets, hvor salget stagnerer for tiden.
Læs artikel her