Fra Ingeniøren:
Nogle af de mest lovende batterityper, som DTU-forskerne lige nu kigger på, er lithium-svovl og lithium-luft.
Hvis du nu er træt af at læse om lithium-ion-batterier, så må jeg desværre skuffe dig med, at det kommer til at handle en hel del mere om lige netop den type. I princippet består batteriet af en grafitanode, en flydende elektrolyt, hvor ionerne kan passere igennem, og som oftest en lithium-kobolt-oxid-katode. For selv om der ligger nogle spændende teknologier og lokker ude i fremtiden – dem kommer vi til – så er lithium-ion-teknologien stadig i fokus i den nære fremtid.
Det forklarer Tejs Vegge, der er professor og ekspert i batterimaterialer på Institut for Energikonvertering og -lagring på DTU. Sammen med kollegerne forsker han i at optimere materiale sammensætningen, så batterierne bliver lettere, billigere og mere effektive – og der er masser af håndtag at skrue på. Men udfordringerne er også til at tage og føle på.
Læs artiklen her